درباره اتاق
خدمات الکترونیک
معرفی استان
تشکل ها
فعالین اقتصادی

میز گرد خبری با محوریت بررسی منابع بانکی و ارتباط آن با رونق تولید

دسته بندی اخبار / 1403/7/9
عدم همکاری بانک ها عامل خروج سرمایه گذاران از گلستان

امیر یوسفی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در میز گرد خبری با محوریت بررسی منابع بانکی و ارتباط آن با رونق تولید، بیان کرد: تا کنون بسیاری از سرمایه‌گذاران ما به خاطر اینکه نتوانستند منابع خود را در استان تأمین کنند به دیگر استان‌ها مراجعه و کار خود را آغاز کردند.

وی افزود: برای سرمایه گذاری در استان نباید به دنبال سرمایه گذارهای خارج از استان بود بلکه باید از ظرفیت‌های داخل استان استفاده کرد و باید شرایط را برای این افراد فراهم کرد تا اهداف ما تحقق پیدا کنند.

یوسفی با بیان اینکه درآمد اصلی استان بر پایه کشاورزی است، گفت: امسال مطالبات گندم کاران گلستانی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بود که این عدد برای استان بسیار بزرگ است و اگر تعللی در پرداخت آن انجام شود کشاورز با خسارت‌های فراوانی مواجه می‌شود.

استان‌هایی که جز تأمین کننده امنیت غذایی کشور هستند باید به صورت ویژه دیده شوند

یوسفی در ادامه بیان کرد: زمانی که افراد معوقات بانکی را با تأخیر پرداخت می‌کنند بانک مورد نظر مطالبات خود را با فرمول‌های خاص دریافت می‌کند اما مطالبات کشاورزان با تأخیر زیاد بدون هیچ پرداختی اضافه واریز می‌شود که این ضرر و زیان فروانی برای این قشر به همراه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: استان‌هایی که جز تأمین کننده امنیت غذایی کشور هستند باید به صورت ویژه دیده شوند.

وی خارج شدن منابع استانی توسط برخی از بانک‌ها را یکی دیگر از مشکلات استان اعلام کرد و یادآور شد: متأسفانه در استان گلستان برخی از بانک‌های خصوصی وارد فضای کسب و کار شدند که منابع مورد نیاز را از داخل استان جذب و در خارج از استان هزینه می‌کنند.

یوسفی اظهار کرد: این اتفاق‌ها طی سال گذشته ناترازی هایی در پی داشت که باعث لطمه زدن به مجموعه‌های تولیدی شد.

گلستان یک استان سرمایه گریز است

حمید سلیمانی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در میز گرد خبری با محوریت بررسی منابع بانکی و ارتباط آن با رونق تولید، بیان کرد: استان گلستان یک استان سرمایه گریز است.

سلیمانی با اشاره به اینکه برخی از بانک‌ها پای خود را فراتر از حد گذاشته‌اند، افزود: امروز شروطی که جهت پرداخت تسهیلات برای تولید کننده ها در نظر گرفته می‌شود کار را برای تولید کننده ها با سختی مواجه کره است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون تولید کننده به سمت دریافت تسهیلات با نرخ ۳۷ درصد سوق داده می‌شود که این موضوع خود باعث بی انگیزه شدن فرد می‌شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: باتوجه به اینکه بستر فعالیت‌های اقتصادی در برخی از استان‌ها فراهم است اما در گلستان گاهی آنقدر چوب لای چرخ سرمایه گذار و تولید کننده گذاشته می‌شود جز بی انگیزه شدن و رفتن به استان‌های دیگر هیچ چیزی در پی ندارد.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان بهترین تولید کننده گندم است، اظهار کرد: برای اینکه این محصول تبدیل به آرد شود به خارج از استان ارسال می‌شود که انجام این کار در استان می‌تواند اشتغال بسیار زیادی به همراه داشته باشد و این نیاز به حمایت دارد.

نقدینگی و تورم دو موضوع بسیار مهم در اقتصاد است

احمد قلندری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در میزگرد خبری با محوریت بررسی منابع بانکی و ارتباط آن با رونق تولید، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات مهم است که هر ساله از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال نام می‌گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان، اقتصاد مقاومتی را یکی از خط مشی‌های کلان کشور دانست و گفت: طبق گزارشات اعلام شده امسال استان گلستان توانسته در تولید گندم جز استان‌های برتر کشور شود که این موضوع باید مورد توجه همه مسولان قرار گیرد و نباید به جای پرداخت دستمزد کشاورز حساب بانکی آنها را بلوکه کرد.

وی با اشاره به اینکه نقدینگی و تورم دو موضوع بسیار مهم در اقتصاد است، ادامه داد: هرکجایی که تورم بالا رفت اولین خواسته این بود که نقدینگی کاهش پیدا کند. اگر چه پرداختن به این خواسته در کتاب‌های دانشگاهی درست است اما در جامعه تولید، بر خلاف این خواسته عمل می‌شود.

قلندری اظهار کرد: امروز هرچه قدر نقدینگی از تولید کننده‌های ما گرفته شود متأسفانه شاهد افزایش تورم در جامعه خواهیم بود.

وی یادآور شد: در شورای گفتگو به دستور استاندار گلستان قرار شد کمیته‌ای با نظارت ستاد تسهیل با دبیری صمت، نماینده بانک، قوه ضاییه، اتاق بازرگانی، وکلا و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شود که بر موضوعات نظارت داشته باشند.

اقتصاد گلستان مانند زمانی است که حوادث غیر مترقبه بر آن وارد شده و اکنون باید چاره اندیشی کرد

قلندری اظهار کرد: اکنون اقتصاد استان گلستان مانند زمانی است که حوادث غیر مترقبه وارد می‌شود و بعد از ویرانی‌هایی که در پی دارد باید چاره اندیشی کرد و اکنون باید برای اقتصاد استان تصمیم درست گرفت.

وی یادآور شد: اگر چه گلستان در بخش‌های صنعت و خدمات به خوبی وارد شده اما محور استان همچنان کشاورزی است.

قلندری بیان کرد: اگر بانک‌ها در کنار تولید کننده ها باشند و همان گونه که در سود شریک هستند در زمان ضرر هم میدان را ترک نکنند بسیاری از اتفاق‌های بزرگی را در استان شاهد خواهیم بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: در دولت چهاردهم باید مطالبه گری کرد، سقف اعتبارات به نیازهای استانی پاسخگو نیست.

وی افزود: در حال حاضر ناترازی هایی که در استان وجود دارد بر دوش تولید کننده ها انتقال یافت و برای عبور از این مرحله باید بخش خصوصی و دولت در کنار هم قرار گیرند تا ما شاهد اتفاقات مهمی در استان باشیم.


https://shora.gccim.com/blog/1676

ارسال نظر

بالا